(Telefonische) bereikbaarheid
Bereikbaarheid: (046)- 2079000
Druk 1 voor spoed
Druk 2 voor de recepten herhaallijn
Druk 3 voor de assistente
Indien u geen keuze maakt wordt u automatisch doorverbonden met de assistente.
6163 JK Geleen
Stuurt u ons een e-consult
info@hmcl.nl
(medisch niet inhoudelijk)
De praktijk is gevestigd op de 1ste verdieping in een multifunctioneel pand. Naast onze huisartsenpraktijk bevindt zich in dit gebouw o.a. een apotheek, een fysiotherapiepraktijk, een diëtiste, een verloskundige en een logopediepraktijk.
(Telefonische) bereikbaarheid
Bereikbaarheid: (046)- 2079000
Druk 1 voor spoed
Druk 2 voor de recepten herhaallijn
Druk 3 voor de assistente
Indien u geen keuze maakt wordt u automatisch doorverbonden met de assistente.
Het spreekuur wordt iedere werkdag gehouden. Voor het spreekuur moet u altijd vooraf een afspraak maken. U kunt voor een afspraak bellen tijdens de openingstijden van de praktijk of u maakt de afspraak zelf via de web-app.
Online afspraak maken
U kunt ook online een afspraak maken voor het spreekuur. Het moet gaan om een niet-spoedeisende klacht: bij spoed altijd telefonisch contact opnemen met de praktijk.
Een afspraak duurt 15 minuten en is geschikt voor het behandelen van één klacht.
U kunt een online afspraak maken als u bent aangemeld voor de web-app. U kunt zich aanmelden bij onze assistenten, zij kunnen ook uitleg geven over het gebruik van de web-app.
Er wordt iedere dag bloed geprikt op afspraak van 8:00-11:00 uur.
De praktijk is geopend voor nieuwe inschrijvingen. We nemen alleen nieuwe patiënten aan die wonen in de wijk Lindenheuvel.
Herhaalrecepten kunt u als volgt aanvragen:
De recepten die u voor 12 uur inspreekt of besteld via het portaal liggen na 2 werkdagen klaar in de apotheek.
Het komt wel eens voor dat een patiënt een afspraak maakt en vervolgens niet verschijnt op het spreekuur bij de huisarts, de assistente of de praktijkondersteuner. Hierdoor gaat voor ons tijd verloren. Ook gaat een plek verloren ten koste van een andere patiënt. Daarom het verzoek om op tijd af te bellen indien een gemaakte afspraak niet door kan gaan. Een andere patiënt kan dan worden ingepland.
Wat gebeurt er als u niet (op tijd) afzegt?
Bij niet verschijnen zonder bericht maken wij een aantekening NVZB in uw dossier (Niet Verschenen Zonder Bericht). Als u weer een afspraak maakt en nogmaals niet komt opdagen dan zullen wij deze afspraak in rekening brengen. Houd er rekening mee dat deze factuur niet wordt vergoed door uw zorgverzekeraar.
Brieven / verwijzingen vinden zoveel mogelijk digitaal plaats.
Mocht dit niet mogelijk zijn, dan kan tussen 8.00-12.00 uur en tussen 15.00-17.00 uur de verwijsbrief opgehaald worden.
De assistentes hebben een eigen spreekuur, tijdens dit spreekuur vindt voornamelijk aanvullend onderzoek plaats.
Dit spreekuur is volgens afspraak.
Aanvullend onderzoek wat ik de praktijk kan plaatsvinden:
Sommige instanties (bijvoorbeeld scholen, gemeentes, woningbouwverenigingen, sportclubs, annuleringsverzekering en instanties als het UWV) vragen bij een ziekmelding een verklaring van de behandelend arts ter bevestiging van de ziekmelding. Dit soort verklaringen mogen niet door de behandelend arts afgegeven worden. Hierover zijn duidelijke afspraken gemaakt tussen de artsenorganisaties en deze instanties.
In Nederland is er scheiding van beoordeling en behandeling. De behandelend arts kan geen onafhankelijk oordeel geven. Hij/zij moet immers altijd de zijde van de patiënt kiezen. Daarom mag van de behandelend arts geen verklaring gevraagd worden, die kan leiden tot voordeel of nadeel voor de patiënt. Als er beslist een medisch oordeel moet komen, moet dat door een onafhankelijk arts gebeuren, aangewezen door de vragende instantie.
Wat betekent dit in de praktijk?
Als u verklaart dat u ziek bent, moet de instantie die een verklaring vraagt, dat geloven. Dit moet voldoende zijn. Als de vragende instantie u niet gelooft, moet die instantie een onafhankelijke arts (niet een behandelaar) aanwijzen om te beoordelen of uw verhaal klopt. De beoordelend arts, meestal medisch adviseur genoemd, moet u dan (schriftelijke) vragen stellen en eventueel onderzoeken. Soms heeft die beoordelend arts (medisch adviseur) informatie nodig van uw behandelend arts (uw huisarts of eventuele specialist). De beoordelend arts (dus niet de instantie) mag dan met uw toestemming informatie bij uw behandelend arts, bijvoorbeeld uw huisarts, opvragen. Zij mogen alleen feitelijke informatie opvragen. (zie ook bovenstaande link van de KNMG)
Woont u in Nederland en werkt u in België? Als u minimaal 1 keer per week reist tussen uw woon- en werkland, bent u een zogenoemde grensarbeider.
Ziektebriefje
Volgens de Belgische wet bent u verplicht uw Belgische werkgever een verklaring van uw huisarts te geven als u ziek bent. In de praktijk kan dit niet, omdat Nederlandse artsen deze NIET mogen geven (zie ook www.knmg.nl).
Meldt u zich eerst ziek bij uw werkgever en daarna bij het UWV (telefoon werknemers +31 88 898 20 01). Vermeld bij welke mutualiteit u aangesloten bent en geef uw lidmaatschapsnummer door. Hierna ontvang u een brief van het UWV die u kunt gebruiken als ziektebriefje voor uw Belgische werkgever.
U heeft dus GEEN ziektebriefje meer nodig van uw huisarts.
Meer informatie kunt u vinden op de site van het UWV.